Mobiililompakko tai e-lompakko on pilvipohjainen sovellus, jolla maksu suoritetaan. Rahan lisäksi lompakkoon voidaan tallettaa myös esimerkiksi kryptovaluuttaa, osoitetietoja, etujärjestelmien jäsenkortteja, matkalippuja ja muita tärkeitä tietoja, joita fyysisestäkin lompakosta tavanomaisesti löytyisi. Lompakon avulla voidaan siirtää rahaa kaverille, lähettää maksupyyntöjä tai jakaa ravintolalasku seurueen kesken.
Mobiililompakot jaetaan karkeasti kahteen kategoriaan
- Pilvipohjaiset nettilompakot, jotka luodaan asiakkaan käyttöön yhteistyöyrityksiltä tehtäviä ostoksia varten. Myös ketjujen omat sovellukset, joissa maksu suoritetaan netin kautta, kuuluvat tähän kategoriaan. Esimerkkinä on Espresso Housen Coffee Card sekä suurten verkkokauppojen omat maksujärjestelmät.
- 2. Kuluttajalaitteeseen sidottuihin lompakoihin, joita käytetään yleisesti maksamiseen tai rahansiirtoihin joko verkossa ja sovelluksissa tai kivijalkakaupassa lähimaksuna. Tähän ryhmään kuuluvat muun muassa korttien tokenisointia ja NFC-teknologiaa hyödyntävät mobiililompakot, kuten ApplePay ja Pivo, sekä verkossa asiointia helpottavat maksupalvelut, kuten Paypal ja Click to Pay.
Sähköiset lompakot voivat toteutusteknologioiltaan ja ominaisuuksiltaan erota paljonkin toisistaan, mutta niiden tavoitteet ovat pitkälti samat: maksamisesta pyritään tekemään nopeaa, sulavaa sekä tietoturvallista.
Sähköiseen lompakkoon voidaan tallettaa rahaa ilman pankkitilin yhdistämistä tekemällä ennakkomaksu, tai rahan siirtäminen voi tapahtua yhdistämällä maksukortti sovellukseen. Rahansiirtoon voidaan hyödyntää myös esimerkiksi puhelinnumeroa, sähköpostiosoitetta tai nimimerkkiä.
Kuluttajan silmin
Kuluttajan näkökulmasta sähköisen lompakon saatavuus riippuu käytössä olevasta päätelaitteesta, ja päätelaitteeseen sidotun sovelluksen kohdalla oman pankin palveluvalikoimasta. Maksutapaa käytetään useimmiten fyysisen maksukortin tai käteisen rinnalla vaihtoehtoisena maksuvälineenä.
Suomen Pankin keräämän tiedon mukaan mobiililaitteella suoritettujen päivittäisostosten mobiilimaksujen arvo nousi vuonna 2020 jopa 62 % edelliseen vuoteen verrattuna, kun koronapandemia kannusti kuluttajia kiinnittämään erityistä huomiota hygieenisyyteen. Mobiilimaksujen käyttäminen päivittäisostosten maksamiseen on suositumpaa nuorten keskuudessa, mutta käyttäjiä löytyy kaikista ikäluokista, ja trendi on kasvava. Jopa 93 % suomalaisista kerrotaan kokeilleen mobiilimaksamista maaliskuuhun 2021 mennessä.
Kehitystä nopein harppauksin
Sähköiset lompakot rantautuivat Suomeen vähitellen – ensin verkko-ostosten maksamiseen ja sitten myös vähittäiskauppoihin. Esimerkiksi suureen suosioon noussut mobiililompakko MobilePay julkaistiin Suomessa vuonna 2013 ja Apple Pay vuonna 2017.
Myös ketjujen itse kehittämien maksuapplikaatioiden määrä on selkeästi lisääntynyt. Esimerkiksi ravintolaketjut Hesburger ja Espresso House ovat panostaneet kehitykseen yhdistämällä maksuominaisuuden kanta-asiakassovellukseensa.
Etsitkö kumppania maksujen välitykseen?
Seitatech huolehtii, että järjestelmäsi maksuliikenne toimii sujuvasti ja luotettavasti. Toimintamme noudattaa aina korkeimpia turvallisuusstandardeja, jotta yhteistyökumppanimme voivat olla varmoja liiketoimintansa katkeamattomuudesta. Välitämme niin kortilliset, kortittomat kuin sähköisetkin maksut. Lisätietoja antaa Mikko Laaksonen.
Mikko Laaksonen, teknologiajohtaja
mikko.laaksonen@seitatech.fi